Biografi

3
 

.

Så vad hände sedan - tja, inom en vecka hade jag blivit medlem i MC klubben LITTLE ROCK och tilldelats nummer 44 och dessutom raggat upp världens snyggast spätta ...
 

 Här med spättan Musti på Triumph Bonneville


Spättan Rossie
Spättan Rossie 1959

utanför Little Rock kåken
Britt, Egeryd, Nisse, Mats-Olov, Katten, Jurkka, Filip, Göran, Lill-Maggan, Antti, Pilsner,
Lillån, Ing-Britt och Göran (Håkan) i december utanför kåken Little Rock

Dom närmaste åren användes sedan till att förbruka ett antal motorcyklar och spättor och inte minst bensin till alla otaliga åkturer och upptåg som försiggick. En härlig tid som kulminerade med att Jurkka sådde fröet till SMC.

spättan Irene - notera rävrumpan på hjälmen - högsta mode då
Spättan Irene 1962. Notera rävrumpan över hjälmen - högsta mode då.
NSU:n till höger var min.

- Länk till mer om MC-tiden vid Little Rock -

På jobbfronten blev det också lite nytt. Skaffade trafikkort 1961, vilket inte var märkvärdigare än att skjutsa runt besiktningsmannen i en Mercedes 180 en stund på Örebros gator, och därefter svara på några teorifrågor i ämnet. Sedan var man godkänd för att få köra värsta långtradarna med stora släp!
Något som också snart nog fick praktiseras då jag fick sommarjobba hos dåvarande tjejen Ing-Britts farsa Axel, som hade trad på Malmö/Helsingborg. Ett tungt och slitigt arbete. Och dessutom långtråkigt att sitta och styra dom stora lastbilarna 50 mil i sträck om nätterna.
Övergick därför snart till en halvstor lastbil på Norra Åkeriet, för att sedan fortsätta hos Bæckman, som var en enbettsåkare. Själv körde han tankbil åt kommunen medan jag fick äran att köra hans egen Volvo Starke. Det gick så bra att jag fick i det närmaste permanent körning åt Parkkontoret tack vare att jag lät bli att köra sönder mer än nödvändigt i parker och planteringar. Och dessutom fullföljde jag alltid alla ålägganden till belåtenhet. Det var fina jobbet, lugnt och skönt och med stor frihet under ansvar.
Lastbilen var nattgaragerad på Nygatan och på dagarna fick motorcykeln stå där varmt och torrt. Mot kvällningarna när redskap skulle skiftas var det alltid spännande att se om ljuva spättan Anna hade haft vägarna förbi och klämt fast något litet kärlekskrankt meddelande mellan dynan och tanken på MC:n. Det hände titt som tätt, och de var alla tonårsvilsna - men rara...
 



Omsider ville man pröva sina vingar till annat än att bara köra lastbil och motorcykel så jag sökte jobb i Karlskoga som institutionstekniker på den nystartade skolan, Bergslagsskolan - och fick det också. En helt ny tillvaro, med slips och kavaj, tog vid i maj 1964. En tid utan motorcykel och hela gamla gänget från Örebro, som för övrigt ändå skingrats rejält på grund av allmän mättnad på området och dåligt väder.
Ny plats och nya möjligheter gav anledning till att se om det gick att göra något av det lilla a i teckning som jag åsamkats i folkskolan. Gick mej en Croquis-tekningskurs och övade upp pennföringen en del och blev samtidigt bekant med nya och konstintresserade människor. Birgit inte minst.
 

 Hösttavla - Olja
Hösttavla 1965

.

 Croquismodell - Tusch .
..

Tuschteckning med pensel 1967  -  Modell  - Från croquisteckningskursen
..

.

 Teckning 1 Blyerts
Blyertsteckning 1967  -  Teckning I
 

 Teckning 2  Blyerts
Blyertsteckning 1967  -  Teckning II

 

 Sommarkor - Träsnitt
Träsnitt 1966  -  Sommarkor
Originalkorna betade på ängarna mellan Karlskoga och Degerfors
 

Ett experimenterande med olika stilar och tekniker vidtog och tillsammans med Birgit röntes en del framgångar. Faktiskt. Först ordnade vi en egen utställning i Karlskoga, som protest mot att vi inte fick ställa ut våra grejor på konsthallen. Därefter blev vi accepterade av juryn på "Länets Konst" i Örebro och fick delta med några verk var, som snart nog följdes av samma framgång på motsvarande utställning på Värmlands Museum i Karlstad 1967. Nu var isen bruten och vi fick även komma in i värmen på Karlskogas Vårsalong 1968 och delta med några alster var. Sedan fortsatte det med nya deltaganden i både Örebro och Karlskoga för att för min del avslutas i Karlskoga 1973. Det bidde lite annat att göra istället.

- nästa sida bakåt - - nästa sida framåt -

- tillbaka till startsidan -