Reslusta

Allt resande får miljökonsekvenser för att inte tala om naturen. Att personligen sansa sej och avstå en del överdrifter i resandet räcker inte för att hindra den pågående klimatförstörelsen på allas vår jord. Det måste till något övergripande som inskränker vår obotligt överdrivna reslusta. Och

Jag har en plan - för det.

Minskat bilåkande och hur det enkelt åstadkommes.

Bensinransonering.

Säg att det går åt 5 550 miljoner liter bensin per år i Sverige. Anta också att det finns 7 miljoner vuxna människor över arton år i landet. Fördela, genom kuponger, ut bensinen så att var och en får 785 liter. Inte för att man har bil eller MC utan för att man är medborgare i Sverige. Sedan kan det uppstå en marknad för dessa kuponger så att dom som inte har bil eller annat behov av bensinen kan sälja sina kuponger med god förtjänst och göra något roligare för pengarna - än åka bil.

Dom som åker mycket får därigenom betala (mycket) för att komma åt extra bensinkuponger, och dom som bor långt från jobb får betala för det, likväl som dom som av trivselskäl bosatt sej långt ut på landet får betala för det. Dom andra, som inte förbrukar någon bensin, kan kanske på så vis få en "gratisresa" till varmare trakter, eller något annat trevligt som man annars inte skulle haft råd med.

Kupongerna ska delas ut gratis till folket och bensinen ska kosta som vanligt plus att man måste lämna erforderligt antal bensinkuponger för att få någon bensin.

Att man har två bilar eller bor i Norrland eller någon annan stans långt ut på landet ska inte i något fall berättiga till extra kuponger från staten, utan man får helt enkelt köpa kuponger på kupongmarknaden, som kommer att uppstå. Priset på kupongerna ska helt bestämmas av tillgång och efterfrågan på marknaden.

Blir detta för dyrt om man bor avsides så får man väl flytta till någon plats där ekonomin kan fås att gå ihop.

I längden är det ju orimligt att bo lantligt avsides på miljöns bekostnad så att säga.

 

Det finns flera vitsar med förslaget.
 

Nummer ett: Dom som avstår från bilåka och bensinförbrukning får betalt för det.

Nummer två: Dom som åker mycket bil och slösar får betala för det.

Nummer tre: Det viktigaste - ansvaret för hur mycket bensin som förbrukas flyttas till den centrala instansen Staten. Efter hand kan Staten sedan strypa bensintilldelningen år för år, och vartefter folk hinner att vänja sig, till nivåer som kan anses acceptabla av natur och miljöskäl.

Sim sala bim - så var saken löst.
 

 

HåG    mars 2002
och augusti 2004

 

Statistiska uppgifter:

Befolkning över 18 år vid utgången av 2003: 7 034 234 personer

Bensinförbrukning totalt i hela riket under 2003: 5 546 800 000 liter

Divisionsavdelningen säger oss att det blir 788,54 liter/person över 18 år
 

 

P.S. Sickade in ovanstående förslag till Maria Wetterstrand, som är språkrör  för Miljöpartiet, och fick följande svar efter ett halvår:

Hej Göran!

Hittade ditt mail igen i en genomgång. Vill bara säga att det du skriver är inte så långsökt som man skulle kunna tro. Det finns de bland oss miljöfolk som arbetar hårt för att införa en typ av personliga utsläppsrätter på oljeprodukter. De är förstås än så länge lite hånade av omgivningen, men de är väldigt ihärdiga och seriösa, så vem vet - kanske en dag när krisen blivit värre.

Vänliga hälsningar,

Maria Wetterstrand

 

- tillbaka till vimsigheterna -

Copyright alltjämt Göran Håkansson
copyright Göran Håkansson copyright